Małe hakowce
Samochody z zabudową na małe kontenery (np. Skibicki HKS 7) przystosowane są do podnoszenia i transportowania małych kontenerów o pojemności 7 – 10m3. Kontenery tego typu mają niżej umieszczony hak (standardowo 1200mm) i wąski rozstaw płóz (1020mm). Należy pamiętać, że dużym hakowcem nie odbierzemy małego kontenera, po pierwsze przy podnoszeniu kontener osiągnie niemal pozycje pionową, po drugie po załadunku ze względu na długość ramienia haka kontener nie dotknie nadwozia (pozostanie pod kątem), po trzecie zabezpieczenia (bolce) przeciw przemieszczaniu kontenera nie zadziałają.
Sama zabudowa waży ok. 1 tony, samochód ok. 6 ton, a kontener ok. 900kg co przy DMC 18 ton, daje nam 10Mg teoretycznej ładowności, jednak w praktyce dla małego hakowca będzie to zazwyczaj za dużo. Wszystko zależy od zabudowy i samego pojazdu. Jak kończy się przeładowanie kontenera można obejrzeć na poniższym filmie. Takie sytuacje nie powinny mieć miejsca ze względu na bezpieczeństwo i możliwości uszkodzenia sprzętu.
Maksymalna masa podnoszonego kontenera: 6-9 ton
Maksymalna długość kontenera: <4m
Wymiary samochodu: 6,5m x 2,3m (przykładowy pojazd – Mercedes Atego 1218)
Spalanie: 19-25l/100km.
Duże hakowce
Większe zabudowy są dostosowane do kontenerów wyprodukowanych zgodnie z normą DIN 30722-1. Hak w takich kontenerach umieszczony jest standardowo na wysokości 1570mm, a rozstaw płóz wynosi 1060mm. Typowy kontener o pojemności ok. 30m3 waży ok 3 tony. Najmocniejsze zabudowy hakowe są w stanie podnieść do 22Mg, stąd maksymalna ładowność wynosi 19Mg/kontener (w praktyce zdarza się możliwość podniesienia kontenera z odpadami o masie nawet 26 ton). Przy planowaniu załadunków i rozładunków wewnątrz hal czy w podziemnych garażach należy zwrócić uwagę na fakt, że sam kontener ma ponad 2m wysokości (czasem nawet 2,5m – przy pojemności 40m3). Hakowiec podnosząc taki kontnener/prasokontener potrzebuje ok. 4.5m wysokości, aby dokonać rozładunku i załadunku – czasem okazuje się to problemem.
Maksymalna masa podnoszonego kontenera: 22 tony
Maksymalna długość kontenera: <7,2m
Wymiary samochodu: 8m x 2,5m (przykładowy pojazd Volvo FH12)
Spalanie: 35-45l/100km.
Załadunek kontenera na samochód:
Bramowce
Samochody ciężarowe z zabudową bramową są wykorzystywane do transportów mniejszych kontenerów 4-16m3 wyprodukowanych zgodnie z wytycznymi normy DIN 30 720. Bramowce charakteryzuje spory udźwig wynoszący nawet do 30Mg, dlatego są często wykorzystywane do zbierania gruzu w pojemnikach typu mulda. Sama konstrukcja systemu podnoszenia powoduje, że wykorzystywane kontenery są węższe i mniejsze niż w przypadku zabudowy hakowej.
Zaletą bramowców jest fakt, iż podnoszony kontener przez cały czas zachowuje pozycje poziomą, co jest istotną kwestią przy odpadach sypkich lub półpłynnych. Ponadto podczas rozładunku nie niszczy się podłoża jak ma to miejsce w przypadku ciężkich kontenerów na samochody hakowe, których rolki niszczą np. kostkę brukową.
Załadunek i rozładunek:
Powyższe informacje są oczywiście namiastką wiedzy na temat w/w pojazdów, szczegóły można znaleźć na stronach producentów zabudów: Skibicki, Fornal, MWM Brzesko, Wuko Łódź, Konar, HEWEA, Janco, Hiab, Hyva, Fassi, Palfinger, Meiller Kipper.
CDN.
źródło zdjęć: https://commons.wikimedia.org
polecam artykuł: http://www.forumsamochodowe.pl/uniwersalny-system-hakowy-i-bramowy-samochody-ciezarowe-vt67855.htm